PRAVIDLA SE ZMĚNILA

PSZ-logo final small-cz

Program a řečníci 2024

The Future of Filmmaking

Praxí nabušená přednáška holywoodského filmaře a mediálního tvůrce Tima Simmonse, ve které ukáže možnosti současné AI ve filmovém průmyslu a při tvorbě obsahu, příležitosti i limity. Tim bude sdílet praktické tipy a vhledy jak integrovat generativní AI do kreativních projektů, jak podpořit pomocí AI práci kreativců a odhalí, jaká je budoucnost světa filmu. Mrkněte  na Timův YT kanál Theoretically Media.

Tim Simmons

Tim Simmons je zkušený mediální tvůrce, který má na kontě řadu zajímavých různě dlouhých videí. Je to kreativec, který se vyzná v technologiích i v lidech a který si dokázal svou značku vybudovat úplně od nuly. Velmi rád se o to, co umí, dělí s ostatními a zkoumá možnosti prolínání kreativního obsahu s AI. 

V roce 2022 Tim založil kanál Theoretically Media zaměřený na grafickou tvorbu s využitím AI. Zabývá se zde filmovou tvorbou, hudbou, psaním a výtvarným uměním obohaceným s pomocí nejnovějších nástrojů AI. Tim je přesvědčený o tom, že technologie dokáže práci nezávislých umělců rozvinout a posunout dál, a hledá způsoby, jakými lze AI s uměním propojovat. Jeho YouTube kanál má v současné době více než 100 tisíc odběratelů.

AI art practically

AI expert, umělec a designér Olivio Sarikas ukáže smršť aplikací a AI poháněných nástrojů pro tvorbu kreativního obsahu, reklamy, filmů i umění. Jestli někdo ví, co je kde nového, co má smysl vyzkoušet a pro jaký nástroj šáhnout, tak je to Olivio. Svou přednáškou vám ušetří hodiny hledání a testování AI kreativních nástrojů a dá praktické rady, jak tvořit pomocí generativní AI. Pokud už se nemůžete dočkat, mezitím mrkněte na Oliviův YT kanál. 

Olivio Sarikas

Olivio Sarikas je expert na AI nástroje, podcaster, vlogger, vášnivý umělec a experimentátor v oblasti umělé inteligence. Studoval na University of Fine Arts ve Vídni a v Mnichově a získal magisterský titul v oboru výtvarného umění. Jeho AI tutoriály a tipy pro kreativce sledují na sociálních sítích statisíce lidí z celého světa.

https://www.youtube.com/@OlivioSarikas 

Výzvy a ochrana autorských práv v digitální éře

Rychlý rozvoj umělé inteligence (AI) přináší významné výzvy a příležitosti pro duševní vlastnictví, zejména pro autorská práva. Agniezska se ve své přednášce zaměří na dva hlavní aspekty: používání autorských děl AI a právní postavení obsahu generovaného AI.

Přednáška se nejprve zaměří na scénáře, kdy AI využívá materiál chráněný autorským právem, a prozkoumá dopady na původní tvůrce a možné právní rámce, které by chránily jejich práva. Budou diskutovány strategie a praktické tipy pro ochranu autorských práv v době AI.

Dále se bude zabývat otázkou ochrany děl vytvořených AI, vzhledem k tomu, že současná legislativa v mnoha zemích neuznává tato díla jako chránitelná. Budou zvažovány důsledky pro využívání takových výstupů třetími stranami a budoucnost autorského práva v kontextu AI inovací.

Agniezska poskytne přehled o tom, jak mohou tvůrci chránit svá práva v kontextu vývoje AI a právní ochrany AI obsahu.

více méně
Agnieszka Hajos-Iwańska

Agnieszka Hajos-Iwańska je doktorka práv na Jagellonské univerzitě a advokátka v Krakovské advokátní komoře. Kombinuje svou pozici poradkyně pro oblast rizikového kapitálu a NewTech v právní firmě B2RLaw s prací vědecké pracovnice na Právnické fakultě Jagellonské univerzity a spolupracuje také s AGH University of Science and Technology. Agnieszka má téměř dvacetileté právní zkušenosti z mezinárodních advokátních kanceláří i právních butiků a je opakovaně oceňována časopisem Legal500 v oblasti fúzí a akvizic a private equity. Agnieszka je autorkou a spoluautorkou pěti knih a několika článků v uznávaných časopisech. Vystupovala na polských i mezinárodních právních konferencích o umělé inteligenci, finančních trzích a mezinárodních konkurzních řízeních.

Medium is Message Reloaded

Psaní ve věku AI: Dita od roku 2019 experimentuje s neuronovými sítěmi, a to zejména v oblasti tvůrčího psaní. AI je pro ni zároveň interaktivním “zrcadlem” a její citlivost na počáteční podmínky, deterministicky chaotické chování a nelidsky přesná práce s jazykem Ditu fascinují. Ve své přednášce popíše krátce projekty Digitální filosof (2019) a Digitální spisovatel (2020-21), na nichž spolupracovala s Honzou Tylem a podrobněji svou knihu A N I M A L, která vyšla letos na jaře a je první českou “co-written” knížkou – je psaná s AI a umělá inteligence ve svých nečekaných formách je také jejím námětem.

Dita Malečková

Mgr. Dita Malečková, Ph.D., vystudovala filozofii a informační vědu na Univerzitě Karlově v Praze. Více než deset let přednášela na Katedře studií nových médií FF UK, nyní vyučuje na Filmové a televizní fakultě Akademie múzických umění v Praze. Její zájem spočívá v průniku filozofie, teorie médií, imaginace a umění. Od roku 2019 se zabývá generativními systémy, spoluvytvářela projekty Digitální filozof (2019) a Digitální spisovatel (2020-21) a v roce 2024 vydala první českou spoluautorskou knihu s názvem ZVÍŘE.

Debata tří kreativců - Petr Salaba
Petr Salaba

Petr Salaba je filmový režisér, producent a popularizátor vědy. Jeho nejnovější projekt je chatbot Anamnesis (2024), který se zabývá empatií a simulovaným utrpením, měl premiéru na festivalu CPH:DOX v kodaňské galerii Charlottenborg. 

V roce 2023 vytvořil půlhodinový dokumentární film Scalespace o biologické a technologické evoluci, jehož vizuál byl kompletně generovaný umělou inteligencí, snímek měl premiéru na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Absolvoval Katedrou dokumentární tvorby na pražské FAMU. Za absolventský film llllllIIIIl získal v roce 2017 hlavní cenu za nejlepší český a slovenský popularizačně vědecký film na festivalu AFO. Vedle komunikace s umělou inteligencí se také věnuje přirozené komunikaci s koňmi.

více méně
Debata tří kreativců - Ondřej Svoboda
Ondřej Svoboda

Ondřej po studiu informatiky strávil 10 let v technologické firmě. Nyní se intenzivně zabývá nástroji generativní umělé inteligence a jejich praktickým využitím pro audiovizuální tvorbu, marketing a obecně v pracovním i osobním životě. 

V rámci spolku Aignos pravidelně vede workshopy pro žáky i pedagogy ve školách po celé ČR. Pod svou značkou Cinemagic.cz se specializuje na využití generativní AI v kreativní tvorbě a zároveň tyto dovednosti školí ve firmách, organizacích i online.

Ondřej pravidelně testuje možnosti nových nástrojů a ve svých školeních se zaměřuje na to, aby byla poutavá, ucelená a plná inspirace.

Jeho videa vytvořená pomocí AI oslovují množství diváků na sociálních sítích, kde také pravidelně sdílí tipy a triky pro práci s nejnovějšími AI nástroji pro kreativní tvorbu.

Zajímavostí je také to, že je autorem dabované parodie Pár Pařmenů.

https://linkedin.com/in/ondrejfreedom

https://facebook.com/ondrej.svoboda

více méně
Debata tří kreativců - David Havran Spáčil
David Spáčil

Muž mnoha příběhů, kterému nikdo neřekne jinak než havran. Od etologie velbloudů přes džungle, hory a pouště pěti kontinentů až po vývoj počítačových her, tvorbu virálů, nebo propojování kreativity a inovací ve světě startupů. 

Po dokončení FaVU a práci na několika herních projektech pro Altar Interactive spoluzaložil kreativní studio Cabinet, nastartoval komunitní portál Videodrom, globální videoprodukční platformu Videoflot.com, či neziskovku in.dust. V současnosti se zcela ponořil do průzkumu nových obzorů, které se tvůrcům otevírají díky propojení kreativních oborů s umělou inteligencí. Založil platformu pravidlasezmenila.cz, pod kterou se skupinou nadšenců pořádá mezinárodní AI konferenci pro kreativce, Ai FilmFest, kreativní AI kurzy a své zkušenosti s použitím AI v tvorbě předává dál coby lektor a konzultant.

 

více méně
Běluha vs. AI: Vítejte ve světě nečekaných výtvorů

“AI nám bere práci!” Bla, bla bla… To už jste slyšeli mockrát… A co třeba, že “AI ničí kreativitu”? To určitě taky… “Díky AI ušetřím moře času. A čas jsou peníze.” Aha, takže to také není nic nového? No, a o tom to vlastně celé je. Neočekávejte, že vám povím nějaké ultimátní tajemství, které vyřeší všechny vaše problémy. Dovolím vám ale nahlédnout do zákulisí toho, jak s umělou inteligencí pracuje jeden kreativní člověk. Ukážu vám nástroje, které sám používám, a které díky AI dokáží divy. A ve finále si možná i zhodnotíme, zda je na všech těch výrocích něco pravdy. 

Daniel Macho

Daniel o sobě říká, že je “media maker”. Pod svou značkou White Whale Media nabízí široké spektrum kreativních činností. Fotí, natáčí, stříhá, skládá hudbu, animuje, grafikuje… Nejčastěji natáčí videoprohlídky nemovitostí, unboxingy pro nejmenovaný eshop, různé reportáže, fotí zejména sporty, ale nejen je. Poslední roky dělá grafiku pro finskou konferenci Scan Agile a téměř vše pro geeky komunitu GUG.cz.

Když se papír a nůžky potkají s umělou inteligencí: Posun dětského animovaného filmu díky AI

Bára Karpíšková představí, jak lze s pomocí umělé inteligence vylepšit dětskou filmovou tvorbu, aniž by se ztratilo kouzlo ručně tvořených rekvizit, prostředí a postaviček. V její dílně s dětmi se začíná tradičně – s papírem, nůžkami, lepidlem a velkou dávkou dětské fantazie. Vznikají stop motion filmy, fotopříběhy a scény, které jsou potom s pomocí AI doladěny. Bára ukáže, jak tyto technologie dokážou posunout kvalitu a vizuální přitažlivost výsledného filmu, přičemž stále respektují původní dětskou kreativitu. Příspěvek se zaměří na to, jaká byla situace před rokem a jaké jsou možnosti dnes, a nabídne inspiraci pro ty, kdo chtějí obohatit svou tvorbu menším technologickým zásahem.

Bára Karpíšková

Bára Karpíšková je vedoucí jednoho z prvních AI kroužků v České republice, ve kterém objevuje AI, zkouší nové AI programy pro úpravu videí a fotek a hledá způsoby, jak s dětmi AI využít ve výtvarné a animační tvorbě. Spolupracuje s organizací AI dětem, v rámci které školí učitele a žáky jak smysluplně využívat AI na školách. Vytváří výukové materiály pro školy a děti v rámci Kurikula AI pro Českou republiku. Je celoživotním pedagogem, který s nadšením sleduje a integruje zajímavé novinky do výuky.

Slepé uličky aneb s čím AI zatím stále nepomůže

AI je všude, všichni o ní mluví, firmy ji nasazují a všichni ji používají. Ale je to skutečně vše takhle růžové? Kolikrát jste ji vy sami za poslední rok použili v práci pro klienta? A byl výsledek uspokojivý? AI má bohužel stále celou řadu slabých míst. V jednodušší a spíše rutinní práci ji lze většinou využít velmi dobře, jakmile však přijde nějaký složitější úkol / problém umí si AI docela dobře vylámat zuby. A tam kde nestačí, přichází opět stará dobrá lidská práce. Za pomoci několika příkladů se právě na tyhle její slabiny společně blíže podíváme.

Petr Sýkora

Grafickým designem se Petr zabývá posledních deset let. Zaměřuje se převážně na návrhy vizuálních identit, webů a aplikací, vizualizaci dat a UX design. Pracovní zkušenosti sbíral ve startupu, reklamní agentuře Elite Monday Lovers, v průběhu let jako freelancer, v mezinárodní společnosti PwC a od jara 2023 jako šéf designér ve vývojářské agentuře Utima. 

Ať už sám, v týmu, nebo pod agenturou měl Petr možnost pracovat pro znělá jména z nejrůznějších oborů (O2, Raiffeisenbank, Generali pojišťovna, MOL, Prazdroj, Gefco, Seznam TV, Bioderma, Happy Sport, Metropolitní kapitula u sv. Víta a mnoho dalších).  Mimo tohle všechno je Petr zapálený do umění a historie, ale také do cyklistiky a digitálních technologií.

 

Aktuálně Petr pracuje ve firmě UTIMA.

Utima je mladá brněnská agentura zabývající se tvorbou webových a mobilních aplikací na míru. Zaměřujeme se na AI, SaaS a startupy. Různorodostí týmu pokrýváme vše od vedení projektu, analýzy, návrhy, programování, testování a podporu. Společně budujeme vlastní open-source architekturu za účelem vyšší dlouhodobé efektivity. Někteří z nás přednáší v IT akademiích, na pravidelných konferencích a univerzitách.

https://www.utima.cz/ 

 

více méně
Slavnostní vyhlášení vítězů AI filmového festivalu

Slavnostní vyhlášení vítězů v soutěži krátkých filmů vytvořených pomocí AI. Filmy najdete na našem YouTube kanále a pomocí “like” hlasovat o ceně diváků. 

Odborná porota: Marek Loskot, David Spáčil, Petr Salaba, David Kořínek, Ondřej Svoboda

Scroll to Top